Minder verkeer,
veiliger?

Tijdens de lockdown was het rustig op de weg. En er zijn minder ongevallen gebeurd. Helaas blijkt dat er bij die ongevallen meer slachtoffers te betreuren waren. Hoe kan dat? 

Deskundigen van verkeersbureau VIA vergeleken de verkeersongevallencijfers van tijdens de lockdown met de cijfers van diezelfde periode vorig jaar. Wat blijkt? Tijdens de lockdown waren ruim de helft minder verkeersongevallen! Dat is een mooi bijeffect van deze crisis, zou je zeggen. Maar helaas: het aantal verkeersdoden nam nauwelijks af. Dit jaar waren dat er 62 en vorig jaar 65. Dit zijn landelijke cijfers. In Drenthe liggen de cijfers onder het landelijk gemiddelde, maar is dezelfde trend waargenomen.

Hoe kan dat?
Het is niet zo gemakkelijk om precies te zeggen waardoor er in verhouding meer verkeersslachtoffers zijn in de verkeersluwe coronatijd. Maar in grote lijnen zijn er wel wat oorzaken aan te wijzen.

Hoe kan dat?

Coronaracers

Automobilisten die de ruimte op de wegen zien als een uitnodiging om ongeremd hard te rijden, noemden we tijdens de lockdown ook wel ‘coronaracers'. Maar als het rustiger is op de weg letten we vaak ook wat minder goed op. En dat samen kan voor gevaarlijke verkeersituaties zorgen.

Scholen dicht

De scholen waren dicht en leerlingen thuis. Kinderen fietsten of wandelden niet naar school en speelden des te meer buiten. Tijdens de lockdown gebeurden er voornamelijk 's middags en in het weekend ongevallen waar kinderen bij betrokken waren.

Onervarenheid

Het lijkt erop dat de jonge, onervaren automobilist moest wennen aan de nieuwe – verkeersluwe – situatie. Bij die doelgroep zijn er meer slachtoffers, terwijl de ervaren automobilist er met minder kleerscheuren vanaf komt.

Pakketbezorgers

We winkelden tijdens deze periode massaal online. Pakketbezorgers waren er daardoor juist méér in het verkeer. Er gebeuren geregeld ongelukken met bestelverkeer, zo ook tijdens de crisis.

Motorrijders

Mooi weer betekent voor de echte motormuizen: de hort op! Mooi weer was het zeker tijdens de lockdown. Helaas zorgde dat voor een meer dan gemiddeld aantal slachtoffers onder motorrijders.

Fietsende ouderen

Een stijging van het aantal oudere verkeersslachtoffers (met name op de fiets) zien we al langer. En nu andere uitjes niet meer konden, stapten ouderen nog meer op de fiets dan anders. Deze fietstochtjes vonden vaak plaats in het buitengebied. Dit kan de stijging van ongevallen in deze doelgroep buiten de bebouwde kom verklaren.

Conclusie?

Een conclusie trekken uit de cijfers is lastig. Eén ding is zeker: minder verkeer betekent niet automatisch dat het ook veiliger is. Daarom blijft het Verkeers- en Vervoersberaad zich in Drenthe actief inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Scholen kunnen (weer) meedoen aan verkeersactiviteiten, we voeren verkeersveiligheidscampagnes en daar waar nodig verbeteren we de infrastructuur. Wil je meer weten over wat we in Drenthe precies doen? Ga dan naar www.veiligbereikbaardrenthe.nl.

Minder verkeer,
veiliger?

Tijdens de lockdown was het rustig op de weg. En er zijn minder ongevallen gebeurd. Helaas blijkt dat er bij die ongevallen meer slachtoffers te betreuren waren. Hoe kan dat? 

Deskundigen van verkeersbureau VIA vergeleken de verkeersongevallencijfers van tijdens de lockdown met de cijfers van diezelfde periode vorig jaar. Wat blijkt? Tijdens de lockdown waren ruim de helft minder verkeersongevallen! Dat is een mooi bijeffect van deze crisis, zou je zeggen. Maar helaas: het aantal verkeersdoden nam nauwelijks af. Dit jaar waren dat er 62 en vorig jaar 65. Dit zijn landelijke cijfers. In Drenthe liggen de cijfers onder het landelijk gemiddelde, maar is dezelfde trend waargenomen.

Hoe kan dat?
Het is niet zo gemakkelijk om precies te zeggen waardoor er in verhouding meer verkeersslachtoffers zijn in de verkeersluwe coronatijd. Maar in grote lijnen zijn er wel wat oorzaken aan te wijzen.

Hoe kan dat?

Coronaracers

Automobilisten die de ruimte op de wegen zien als een uitnodiging om ongeremd hard te rijden, noemden we tijdens de lockdown ook wel ‘coronaracers'. Maar als het rustiger is op de weg letten we vaak ook wat minder goed op. En dat samen kan voor gevaarlijke verkeersituaties zorgen.

Scholen dicht

De scholen waren dicht en leerlingen thuis. Kinderen fietsten of wandelden niet naar school en speelden des te meer buiten. Tijdens de lockdown gebeurden er voornamelijk 's middags en in het weekend ongevallen waar kinderen bij betrokken waren.

Onervarenheid

Het lijkt erop dat de jonge, onervaren automobilist moest wennen aan de nieuwe – verkeersluwe – situatie. Bij die doelgroep zijn er meer slachtoffers, terwijl de ervaren automobilist er met minder kleerscheuren vanaf komt.

Pakketbezorgers

We winkelden tijdens deze periode massaal online. Pakketbezorgers waren er daardoor juist méér in het verkeer. Er gebeuren geregeld ongelukken met bestelverkeer, zo ook tijdens de crisis.

Motorrijders

Mooi weer betekent voor de echte motormuizen: de hort op! Mooi weer was het zeker tijdens de lockdown. Helaas zorgde dat voor een meer dan gemiddeld aantal slachtoffers onder motorrijders.

Fietsende ouderen

Een stijging van het aantal oudere verkeersslachtoffers (met name op de fiets) zien we al langer. En nu andere uitjes niet meer konden, stapten ouderen nog meer op de fiets dan anders. Deze fietstochtjes vonden vaak plaats in het buitengebied. Dit kan de stijging van ongevallen in deze doelgroep buiten de bebouwde kom verklaren.

Conclusie?

Een conclusie trekken uit de cijfers is lastig. Eén ding is zeker: minder verkeer betekent niet automatisch dat het ook veiliger is. Daarom blijft het Verkeers- en Vervoersberaad zich in Drenthe actief inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Scholen kunnen (weer) meedoen aan verkeersactiviteiten, we voeren verkeersveiligheidscampagnes en daar waar nodig verbeteren we de infrastructuur. Wil je meer weten over wat we in Drenthe precies doen? Ga dan naar www.veiligbereikbaardrenthe.nl.

Verkeerskrant Drenthe

Welkom! Op dit platform vind je informatie over alles wat met verkeer en vervoer in de provincie Drenthe te maken heeft.
Volledig scherm