100 KM/UUR OP
DE SNELWEG: EITJE?

Wie de afgelopen weken de weg op ging, kon lekker doortuffen. Vanwege het coronavirus is het rustiger op de weg. Je zou denken dat dit uitnodigt om nét even wat harder te rijden. Maar niets is minder waar. We houden ons op de snelweg tenminste netjes aan de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/uur. 

Sinds begin maart geldt op autosnelwegen in heel Nederland overdag, tussen 06.00 uur en 19.00 uur, de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/uur. Met de verlaging van de maximumsnelheid wil het kabinet de stikstofuitstoot van het wegverkeer verlagen.

We volgen de kudde
De nieuwe regels zorgden begin dit jaar voor veel ophef. Want honderd rijden zou veel te langzaam zijn. Toch houden we ons er netjes aan. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen komt dat omdat we zogeheten 'kuddegedrag' vertonen. Als er iets groots gebeurt dat buiten je eigen macht valt, dan volgen mensen sneller de kudde. Bij dit kuddegedrag hoort dat we ons aan de regels houden, aldus de verkeerspsycholoog. Zo ook op de snelweg. En wie toch het gaspedaal intrapt, en dus de kudde verlaat, is kwetsbaar.

Afstand blijven houden
Dat weggebruikers zich netjes aan de nieuwe snelheidslimiet houden, ziet politie Noord-Nederland ook. “Dat komt denk ik omdat er landelijk veel aandacht is geweest voor de nieuwe verkeersmaatregel”, zegt Marco Vos Operationeel Specialist Politie Noord-Nederland. “Daarnaast heeft de coronacrisis ook invloed. Het is minder druk op de (autosnel)weg. Automobilisten die te snel rijden vallen eerder op, omdat de meeste weggebruikers zich houden aan de maximumsnelheid. Het helpt ook dat we als politie zichtbaar aanwezig zijn op de weg. Bestuurders die te snel rijden worden, net als altijd, bekeurd."

Marco ziet daarnaast nog iets anders opvallends: “Sinds de invoering van de nieuwe maximumsnelheid blijven weggebruikers op de autosnelweg langer links rijden en dichter op elkaar. Dat kan komen doordat de onderlinge snelheidsverschillen kleiner zijn. Belangrijk is dat weggebruikers afstand blijven houden en zoveel mogelijk rechts rijden. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede en zorgt voor minder irritatie bij overige weggebruikers’’.

100 KM/UUR
OP DE
SNELWEG:
EITJE?

Wie de afgelopen weken de weg op ging, kon lekker doortuffen. Vanwege het coronavirus is het rustiger op de weg. Je zou denken dat dit uitnodigt om nét even wat harder te rijden. Maar niets is minder waar. We houden ons op de snelweg tenminste netjes aan de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/uur. 

Sinds begin maart geldt op autosnelwegen in heel Nederland overdag, tussen 06.00 uur en 19.00 uur, de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/uur. Met de verlaging van de maximumsnelheid wil het kabinet de stikstofuitstoot van het wegverkeer verlagen.

We volgen de kudde
De nieuwe regels zorgden begin dit jaar voor veel ophef. Want honderd rijden zou veel te langzaam zijn. Toch houden we ons er netjes aan. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen komt dat omdat we zogeheten 'kuddegedrag' vertonen. Als er iets groots gebeurt dat buiten je eigen macht valt, dan volgen mensen sneller de kudde. Bij dit kuddegedrag hoort dat we ons aan de regels houden, aldus de verkeerspsycholoog. Zo ook op de snelweg. En wie toch het gaspedaal intrapt, en dus de kudde verlaat, is kwetsbaar.

Afstand blijven houden
Dat weggebruikers zich netjes aan de nieuwe snelheidslimiet houden, ziet politie Noord-Nederland ook. “Dat komt denk ik omdat er landelijk veel aandacht is geweest voor de nieuwe verkeersmaatregel”, zegt Marco Vos Operationeel Specialist Politie Noord-Nederland. “Daarnaast heeft de coronacrisis ook invloed. Het is minder druk op de (autosnel)weg. Automobilisten die te snel rijden vallen eerder op, omdat de meeste weggebruikers zich houden aan de maximumsnelheid. Het helpt ook dat we als politie zichtbaar aanwezig zijn op de weg. Bestuurders die te snel rijden worden, net als altijd, bekeurd."

Marco ziet daarnaast nog iets anders opvallends: “Sinds de invoering van de nieuwe maximumsnelheid blijven weggebruikers op de autosnelweg langer links rijden en dichter op elkaar. Dat kan komen doordat de onderlinge snelheidsverschillen kleiner zijn. Belangrijk is dat weggebruikers afstand blijven houden en zoveel mogelijk rechts rijden. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede en zorgt voor minder irritatie bij overige weggebruikers’’.

VVBD

Over ons www.verkeervervoerdrenthe.nl is het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD). Het VVBD is een provinciaal overlegorgaan waarin de wegbeheerders (provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat) samen bepalen welke maatregelen ze moeten nemen voor een veilig bereikbaar Drenthe. Kijk voor meer informatie over het VVBD op www.veiligbereikbaardrenthe.nl.

Eindredactie: Provincie Drenthe, Senza Communicatie
Interviews en teksten: Senza Communicatie en EenZaakVanCommunicatie
Vormgeving: Studio Rob Pentinga
Foto's: Provincie Drenthe, Rijkswaterstaat, Veilig Verkeer Nederland, OV-Bureau Groningen Drenthe, Corné Sparidaens, Studio Rob Pentinga

Contact

Heb je vragen over dit platform of de Verkeerskrant? Of heb je opmerkingen? Geef deze dan door via info@veiligbereikbaardrenthe.nl.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.
Volledig scherm

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.