"Het begon begin maart nog een beetje als een ver-van-ons-bedshow: China, Italië; zelfs Brabant voelde alsof het ons nog niet trof. En toen kwam Rutte op 16 maart met de lockdown: 'vanaf 18.00 uur vanavond zijn restaurants gesloten, scholen dicht en werkt iedereen thuis.' Jeetje, dat had impact. Ten eerste natuurlijk voor mij persoonlijk; net als iedere Nederlandse burger zat ik even voor me uit te staren: wat overkomt me nu? Ten tweede als directeur van het OV-bureau, een organisatie met ruim dertig man die draaiende moest blijven met werken op afstand. En ten derde natuurlijk als verantwoordelijke voor het openbaar vervoer voor alle Drenten en Groningers. Want hoe moet dit nu geregeld worden?”


Snel schakelen
Wilko Mol blikt terug: “Het eerste wat we deden, was dat we zaterdagdiensten gingen draaien. Plus nog wat extra vroege ritten die nodig waren om mensen met vitale beroepen te vervoeren. We reden door de week de helft minder en we vervoerden nog maar acht procent van het normale aantal passagiers. Tot half mei liep dat langzaam op tot veertien procent. Aangezien de helft van het inkomen van het OV van passagiers moet komen, moet daar dus geld bij. Gelukkig vult de overheid het tekort aan, omdat het aanbieden van voldoende OV door het Rijk als noodzakelijk wordt gezien wat het natuurlijk ook is. Als lid van de werkgroep Financiën in het Nationaal OV Beraad zit ik dicht op het vuur.”


Maatwerk
Per 1 juni rijdt het OV weer de volledige dienstregeling. De OV-directeur: “Met de kanttekening dat we ook daar maatwerk leveren waar mogelijk: als een bus naar bijvoorbeeld de campus leeg blijft, gaan we in overleg met de universiteit en hogescholen om te kijken wat we kunnen doen. Passagiers dragen een mondkapje, want de anderhalve meter afstand is gewoon niet te handhaven in de bus. Alle stoelen zijn bruikbaar, dit laten we over aan het gezond verstand van de reiziger. Deze situatie kan nog wel even blijven bestaan. We zullen continu moeten inspelen op de ontwikkelingen. Maatwerk leveren, in overleg met grote bedrijven en scholen bijvoorbeeld, om de starttijden te spreiden, zodat de ochtend- en avondspits niet dichtslibben. We hebben hier in Noord-Nederland al wat goede ervaringen daarmee, dus daarin heb ik het volste vertrouwen.”


Dubbel gevoel
“Het is heel dubbel natuurlijk. Als er mensen vervoerd moeten worden, staan wij en de OV-bedrijven vooraan om dat te regelen. Normaal willen we zoveel mogelijk mensen in de bus, en nu voeren we een ontmoedigingsbeleid! We roepen: 'Het OV is geen uitje' en ‘als je kunt fietsen, ga dan fietsen’ om ervoor te zorgen dat mensen alleen de strikt noodzakelijke reizen afleggen.”


Optimistisch
Wilko Mol is optimistisch over de toekomst. “Áls corona onder controle is, dan denk ik dat alles weer in grote lijnen hetzelfde wordt. Ik zie het gebeuren dat we er zelfs beter uitkomen, en dat de dingen die we nu leren, worden meegenomen. Zoals af en toe thuiswerken en het spreiden van de spits. Daardoor wordt het ruimtebeslag op de samenleving minder en zal het OV alleen maar vloeiender functioneren. Het reizen met het OV blijft op deze manier relaxed.”


Vertrouwen
Vol vertrouwen sluit Wilko Mol af: “We hebben de laatste jaren heel hard gewerkt aan een gestroomlijnd OV in Drenthe en Groningen. Met een goede dienstregeling, hubs, Qliners enzovoort. Het staat als een huis. Dat is niet zomaar afgebroken. We zullen misschien even afwachten hoe we het verder ontwikkelen. Maar we gaan door. Want als iedereen weer in de auto stapt, stapt ook iedereen weer in de file. En dat is wat niemand wil. Ik heb er vertrouwen in dat iedereen op den duur het OV weer weet te vinden. Want het OV is comfortabel, stipt en duurzaam.”


“Goedemorgen!”

Veel buschauffeurs genieten van hun werk vanwege het contact met mensen. Dus de maatregelen waren voor hen een shock. Ineens mochten passagiers niet meer voorin instappen en zaten ze achter linten of zelfs plastic. Dus een 'goedemorgen mevrouw' was er nauwelijks meer bij en de vertrouwde klanten zaten niet meer op hun vaste plekjes. De buschauffeur was een vrachtwagenchauffeur geworden, zonder contact met passagiers. Met de reden waarom hij/zij het werk met liefde doet. Ook dat heeft impact!


Corona heeft een mega-impact op de samenleving. Omdat het openbaar vervoer daarmee zo vervlochten is, is die impact ook daar voelbaar. We praten erover met Wilko Mol, directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. 

Wilko Mol, OV-bureau Groningen-Drenthe:

Uiteindelijk wordt
het beter
dan vóór corona”

"Het begon begin maart nog een beetje als een ver-van-ons-bedshow: China, Italië; zelfs Brabant voelde alsof het ons nog niet trof. En toen kwam Rutte op 16 maart met de lockdown: 'vanaf 18.00 uur vanavond zijn restaurants gesloten, scholen dicht en werkt iedereen thuis.' Jeetje, dat had impact. Ten eerste natuurlijk voor mij persoonlijk; net als iedere Nederlandse burger zat ik even voor me uit te staren: wat overkomt me nu? Ten tweede als directeur van het OV-bureau, een organisatie met ruim dertig man die draaiende moest blijven met werken op afstand. En ten derde natuurlijk als verantwoordelijke voor het openbaar vervoer voor alle Drenten en Groningers. Want hoe moet dit nu geregeld worden?”


Snel schakelen
Wilko Mol blikt terug: “Het eerste wat we deden, was dat we zaterdagdiensten gingen draaien. Plus nog wat extra vroege ritten die nodig waren om mensen met vitale beroepen te vervoeren. We reden door de week de helft minder en we vervoerden nog maar acht procent van het normale aantal passagiers. Tot half mei liep dat langzaam op tot veertien procent. Aangezien de helft van het inkomen van het OV van passagiers moet komen, moet daar dus geld bij. Gelukkig vult de overheid het tekort aan, omdat het aanbieden van voldoende OV door het Rijk als noodzakelijk wordt gezien wat het natuurlijk ook is. Als lid van de werkgroep Financiën in het Nationaal OV Beraad zit ik dicht op het vuur.”















Maatwerk
Per 1 juni rijdt het OV weer de volledige dienstregeling. De OV-directeur: “Met de kanttekening dat we ook daar maatwerk leveren waar mogelijk: als een bus naar bijvoorbeeld de campus leeg blijft, gaan we in overleg met de universiteit en hogescholen om te kijken wat we kunnen doen. Passagiers dragen een mondkapje, want de anderhalve meter afstand is gewoon niet te handhaven in de bus. Alle stoelen zijn bruikbaar, dit laten we over aan het gezond verstand van de reiziger. Deze situatie kan nog wel even blijven bestaan. We zullen continu moeten inspelen op de ontwikkelingen. Maatwerk leveren, in overleg met grote bedrijven en scholen bijvoorbeeld, om de starttijden te spreiden, zodat de ochtend- en avondspits niet dichtslibben. We hebben hier in Noord-Nederland al wat goede ervaringen daarmee, dus daarin heb ik het volste vertrouwen.”


Dubbel gevoel
“Het is heel dubbel natuurlijk. Als er mensen vervoerd moeten worden, staan wij en de OV-bedrijven vooraan om dat te regelen. Normaal willen we zoveel mogelijk mensen in de bus, en nu voeren we een ontmoedigingsbeleid! We roepen: 'Het OV is geen uitje' en ‘als je kunt fietsen, ga dan fietsen’ om ervoor te zorgen dat mensen alleen de strikt noodzakelijke reizen afleggen.”


Optimistisch
Wilko Mol is optimistisch over de toekomst. “Áls corona onder controle is, dan denk ik dat alles weer in grote lijnen hetzelfde wordt. Ik zie het gebeuren dat we er zelfs beter uitkomen, en dat de dingen die we nu leren, worden meegenomen. Zoals af en toe thuiswerken en het spreiden van de spits. Daardoor wordt het ruimtebeslag op de samenleving minder en zal het OV alleen maar vloeiender functioneren. Het reizen met het OV blijft op deze manier relaxed.”


Vertrouwen
Vol vertrouwen sluit Wilko Mol af: “We hebben de laatste jaren heel hard gewerkt aan een gestroomlijnd OV in Drenthe en Groningen. Met een goede dienstregeling, hubs, Qliners enzovoort. Het staat als een huis. Dat is niet zomaar afgebroken. We zullen misschien even afwachten hoe we het verder ontwikkelen. Maar we gaan door. Want als iedereen weer in de auto stapt, stapt ook iedereen weer in de file. En dat is wat niemand wil. Ik heb er vertrouwen in dat iedereen op den duur het OV weer weet te vinden. Want het OV is comfortabel, stipt en duurzaam.”


“Goedemorgen!”

Veel buschauffeurs genieten van hun werk vanwege het contact met mensen. Dus de maatregelen waren voor hen een shock. Ineens mochten passagiers niet meer voorin instappen en zaten ze achter linten of zelfs plastic. Dus een 'goedemorgen mevrouw' was er nauwelijks meer bij en de vertrouwde klanten zaten niet meer op hun vaste plekjes. De buschauffeur was een vrachtwagenchauffeur geworden, zonder contact met passagiers. Met de reden waarom hij/zij het werk met liefde doet. Ook dat heeft impact!


VVBD

Over ons www.verkeervervoerdrenthe.nl is het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD). Het VVBD is een provinciaal overlegorgaan waarin de wegbeheerders (provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat) samen bepalen welke maatregelen ze moeten nemen voor een veilig bereikbaar Drenthe. Kijk voor meer informatie over het VVBD op www.veiligbereikbaardrenthe.nl.

Eindredactie: Provincie Drenthe, Senza Communicatie
Interviews en teksten: Senza Communicatie en EenZaakVanCommunicatie
Vormgeving: Studio Rob Pentinga
Foto's: Provincie Drenthe, Rijkswaterstaat, Veilig Verkeer Nederland, OV-Bureau Groningen Drenthe, Corné Sparidaens, Studio Rob Pentinga

Contact

Heb je vragen over dit platform of de Verkeerskrant? Of heb je opmerkingen? Geef deze dan door via info@veiligbereikbaardrenthe.nl.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.
Volledig scherm

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.