In de vorige – laatste papieren – Verkeerskrant vroegen we naar uw mening over bomen langs de weg. Gevaar of genot? Natuur of onnatuurlijk? Omzagen of omarmen? Lezers gaven hun mening: welgeteld 74 reacties kwamen binnen. Foppe Koen, beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer bij de provincie: “Alle nuances zaten er wel tussen, maar de tendens was: bomen staan er nu eenmaal en weggebruikers moeten zich maar aanpassen.”

De Drent zet een boompje op…
Provincie vraagt om mening

Foppe Koen: “In Friesland zijn bij sommige wegen de bomen weggehaald, dus die zijn ingericht volgens de landelijke norm. Het gevolg daar is dat automobilisten harder zijn gaan rijden. Dat is weer een ander risico dat ontstaat: hogere snelheid geeft een grotere kans op een (ernstig) ongeval.”

Een mening“Stel dat we al die bomen weghalen en verplaatsen, dan komen de volgende risico’s: sloten en greppels. Of verkeersborden en lantaarnpalen. Of huizen. Dan blijven we bezig en kunnen we het hele Noorden asfalteren.”

De mooiste reactie vond Foppe Koen: ‘Er heeft nog nooit in de krant gestaan dat een auto tegen een boom botste doordat de boom plotseling overstak.’ Die reactie is kenmerkend voor het merendeel. Namelijk: de weggebruiker is degene die tegen de boom botst, en niet andersom. De boom is niet verantwoordelijk voor dat ongeluk, maar de weggebruiker.

Een weetje: De provincie Gelderland heeft laten berekenen wat de kosten zijn als ze alle wegen in die provincie aanpassen volgens de landelijke richtlijn. Kosten: maar liefst één miljard euro.

Een mening“De weg is er voor het verkeer en niet voor de houtproductie. De functie van een weg is gewoon dat er auto’s overheen moeten, zorg er dan voor dat die weg die functie op z’n best kan vervullen.”

Een mening: “De bomen bieden bescherming tegen de wind en beschutting tegen regen. Bovendien fiets ik liever op een fietspad langs een weg met bomen ertussen, dat voelt veiliger. Ook heb ik dan minder last van koplampen die mij verblinden.”

Een mening“Ja, die bomen zijn een risico. Maar het is te doen, als dan tenminste verder alles voor elkaar is qua veiligheid. Dus bijvoorbeeld ribbeltjes langs de wegranden om je te waarschuwen, goede verlichting, geen takken en bladeren op de weg, mogelijkheden voor landbouwverkeer om te passeren enzovoort.”

‘Vergevingsgezinde weg’
Maar de nodige nuances waren er ook, bij bosjes. Want als je een klein foutje maakt, bijvoorbeeld als je een harde windvlaag niet voelt aankomen of als je verblind wordt door de laagstaande zon en je raakt een boom, dan wordt dat kleine foutje wel heel hard afgestraft. Foppe: “Wij noemen dat in jargon dat de weg niet vergevingsgezind is ingericht. Het heeft iets oneerlijks in zich.”

De regels en de praktijk
Foppe Koen vergelijkt de norm met de Drentse praktijk: “De landelijke norm is dat bomen zes meter van de weg moeten staan waar 80 km/u mag worden gereden; ‘obstakelvrije zone’ heet dat. Hier in Drenthe wordt rekening gehouden met de helft: drie meter. Maar langs bestaande wegen staan bomen soms amper op één meter van de weg; dat is het absolute minimum. Kijk naar de N856 (Beilerstraat) tussen Beilen en Westerbork en de Mensingeweg tussen Roden en Lieveren. De landelijke overheid voert beleid op een zogenaamde risico-gestuurde aanpak: verhoog de veiligheid op die plekken waar risico’s liggen. Die risico’s in de vorm van bomen kunnen we niet zomaar allemaal weghalen. Niet alleen staan in sommige situaties de bomen dicht op de weg, maar als de weg zelf ook nog eens smal is, dan is dat een extra risico. Vaak zie je langs deze wegen met bomen dan ook veel schades aan de bomen doordat het (vracht) verkeer de bomen raakt. Gelukkig blijft het dan beperkt tot materiële schade, maar het kan ook anders aflopen.”

Een weetje: Bomen langs de weg zijn natuurlijke snelheidsremmers. Foppe Koen: “Zoals bij wegen in Friesland bleek, ging daar de snelheid omhoog toen er geen bomen meer stonden. De automobilisten rijden vanzelf voorzichtiger als de weg smaller en dus onveiliger oogt. Als er door de aanwezigheid van bomen langzamer gereden wordt en bestuurders letten beter op, gebeuren er minder snel ongelukken.” Zoals Johan Cruijff zou zeggen: elk nadeel heeft zijn voordeel.

Slecht zicht van de trekker
Van boeren zijn er ook enkele reacties binnengekomen. Die hebben vaak last van slecht zicht op de weg als ze een weiland uitrijden of gewoon van het erf af komen. Extra lastig is dat de trekkers ook nog een lange snuit hebben. Dus ze moeten al een stukje voorzichtig de weg op voordat de bestuurder goed zicht heeft. Dat is ook gevaarlijk voor het aankomend verkeer. Door sommige wegbeheerders wordt dit opgelost met een spiegel aan de overkant van de uitrit, maar Foppe Koen vindt dit een schijnoplossing. “Snelheid inschatten is niet te doen met zo’n spiegel. Bovendien beslaan of bevriezen ze, worden ze vies of gaan ze scheef staan… hoe betrouwbaar is dan wat je in de spiegel nog ziet? Het is een slechte oplossing. Dan toch de kap van een enkele boom overwegen en uiteraard voorzichtig, langzaam de weg op rijden. En uitkijken… zo goed mogelijk dan.”

Tenslotte
Foppe Koen besluit: “Het is aan de provincie om een beleid op te stellen. Drenthe moet Drenthe blijven, is het uitgangspunt. Natuur is hier belangrijk, vergezichten, markante plekken en bomen. Maar verkeersveiligheid ook! Het zal een beleid op hoofdlijnen worden. Omdat iedere situatie uniek is, moet er telkens weer een afweging gemaakt worden. Een afweging van vele belangen: ecologie, landschap, cultuurhistorie, verkeersveiligheid, maar ook de kwaliteit van de boom zelf speelt hierbij een rol. Massale kap is zeker niet onze bedoeling!”

Monumentale bomen in Drenthe
Klik hier om meer te weten te komen over monumentale bomen in Drenthe.

Beeld: Yolanda Visser

De Drent zet een boompje op…
Provincie vraagt om mening

In de vorige – laatste papieren – Verkeerskrant vroegen we naar uw mening over bomen langs de weg. Gevaar of genot? Natuur of onnatuurlijk? Omzagen of omarmen? Lezers gaven hun mening: welgeteld 74 reacties kwamen binnen. Foppe Koen, beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer bij de provincie: “Alle nuances zaten er wel tussen, maar de tendens was: bomen staan er nu eenmaal en weggebruikers moeten zich maar aanpassen.”

Foppe Koen: “In Friesland zijn bij sommige wegen de bomen weggehaald, dus die zijn ingericht volgens de landelijke norm. Het gevolg daar is dat automobilisten harder zijn gaan rijden. Dat is weer een ander risico dat ontstaat: hogere snelheid geeft een grotere kans op een (ernstig) ongeval.”

Een weetje: De provincie Gelderland heeft laten berekenen wat de kosten zijn als ze alle wegen in die provincie aanpassen volgens de landelijke richtlijn. Kosten: maar liefst één miljard euro.

De mooiste reactie vond Foppe Koen: ‘Er heeft nog nooit in de krant gestaan dat een auto tegen een boom botste doordat de boom plotseling overstak.’ Die reactie is kenmerkend voor het merendeel. Namelijk: de weggebruiker is degene die tegen de boom botst, en niet andersom. De boom is niet verantwoordelijk voor dat ongeluk, maar de weggebruiker.

‘Vergevingsgezinde weg’
Maar de nodige nuances waren er ook, bij bosjes. Want als je een klein foutje maakt, bijvoorbeeld als je een harde windvlaag niet voelt aankomen of als je verblind wordt door de laagstaande zon en je raakt een boom, dan wordt dat kleine foutje wel heel hard afgestraft. Foppe: “Wij noemen dat in jargon dat de weg niet vergevingsgezind is ingericht. Het heeft iets oneerlijks in zich.”

Een mening“De weg is er voor het verkeer en niet voor de houtproductie. De functie van een weg is gewoon dat er auto’s overheen moeten, zorg er dan voor dat die weg die functie op z’n best kan vervullen.”

Een mening: “De bomen bieden bescherming tegen de wind en beschutting tegen regen. Bovendien fiets ik liever op een fietspad langs een weg met bomen ertussen, dat voelt veiliger. Ook heb ik dan minder last van koplampen die mij verblinden.”

Een mening“Ja, die bomen zijn een risico. Maar het is te doen, als dan tenminste verder alles voor elkaar is qua veiligheid. Dus bijvoorbeeld ribbeltjes langs de wegranden om je te waarschuwen, goede verlichting, geen takken en bladeren op de weg, mogelijkheden voor landbouwverkeer om te passeren enzovoort.”

Een weetje: Bomen langs de weg zijn natuurlijke snelheidsremmers. Foppe Koen: “Zoals bij wegen in Friesland bleek, ging daar de snelheid omhoog toen er geen bomen meer stonden. De automobilisten rijden vanzelf voorzichtiger als de weg smaller en dus onveiliger oogt. Als er door de aanwezigheid van bomen langzamer gereden wordt en bestuurders letten beter op, gebeuren er minder snel ongelukken.” Zoals Johan Cruijff zou zeggen: elk nadeel heeft zijn voordeel.

De regels en de praktijk
Foppe Koen vergelijkt de norm met de Drentse praktijk: “De landelijke norm is dat bomen zes meter van de weg moeten staan waar 80 km/u mag worden gereden; ‘obstakelvrije zone’ heet dat. Hier in Drenthe wordt rekening gehouden met de helft: drie meter. Maar langs bestaande wegen staan bomen soms amper op één meter van de weg; dat is het absolute minimum. Kijk naar de N856 (Beilerstraat) tussen Beilen en Westerbork en de Mensingeweg tussen Roden en Lieveren. De landelijke overheid voert beleid op een zogenaamde risico-gestuurde aanpak: verhoog de veiligheid op die plekken waar risico’s liggen. Die risico’s in de vorm van bomen kunnen we niet zomaar allemaal weghalen. Niet alleen staan in sommige situaties de bomen dicht op de weg, maar als de weg zelf ook nog eens smal is, dan is dat een extra risico. Vaak zie je langs deze wegen met bomen dan ook veel schades aan de bomen doordat het (vracht) verkeer de bomen raakt. Gelukkig blijft het dan beperkt tot materiële schade, maar het kan ook anders aflopen.”

Slecht zicht van de trekker
Van boeren zijn er ook enkele reacties binnengekomen. Die hebben vaak last van slecht zicht op de weg als ze een weiland uitrijden of gewoon van het erf af komen. Extra lastig is dat de trekkers ook nog een lange snuit hebben. Dus ze moeten al een stukje voorzichtig de weg op voordat de bestuurder goed zicht heeft. Dat is ook gevaarlijk voor het aankomend verkeer. Door sommige wegbeheerders wordt dit opgelost met een spiegel aan de overkant van de uitrit, maar Foppe Koen vindt dit een schijnoplossing. “Snelheid inschatten is niet te doen met zo’n spiegel. Bovendien beslaan of bevriezen ze, worden ze vies of gaan ze scheef staan… hoe betrouwbaar is dan wat je in de spiegel nog ziet? Het is een slechte oplossing. Dan toch de kap van een enkele boom overwegen en uiteraard voorzichtig, langzaam de weg op rijden. En uitkijken… zo goed mogelijk dan.”

Tenslotte
Foppe Koen besluit: “Het is aan de provincie om een beleid op te stellen. Drenthe moet Drenthe blijven, is het uitgangspunt. Natuur is hier belangrijk, vergezichten, markante plekken en bomen. Maar verkeersveiligheid ook! Het zal een beleid op hoofdlijnen worden. Omdat iedere situatie uniek is, moet er telkens weer een afweging gemaakt worden. Een afweging van vele belangen: ecologie, landschap, cultuurhistorie, verkeersveiligheid, maar ook de kwaliteit van de boom zelf speelt hierbij een rol. Massale kap is zeker niet onze bedoeling!”

Monumentale bomen in Drenthe
Klik hier om meer te weten te komen over monumentale bomen in Drenthe.

Beeld: Yolanda Visser

Een mening“Stel dat we al die bomen weghalen en verplaatsen, dan komen de volgende risico’s: sloten en greppels. Of verkeersborden en lantaarnpalen. Of huizen. Dan blijven we bezig en kunnen we het hele Noorden asfalteren.”

VVBD

Over ons www.verkeervervoerdrenthe.nl is het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD). Het VVBD is een provinciaal overlegorgaan waarin de wegbeheerders (provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat) samen bepalen welke maatregelen ze moeten nemen voor een veilig bereikbaar Drenthe. Kijk voor meer informatie over het VVBD op www.veiligbereikbaardrenthe.nl.

Eindredactie: Provincie Drenthe, Senza Communicatie
Interviews en teksten: Senza Communicatie en EenZaakVanCommunicatie
Vormgeving: Studio Rob Pentinga
Foto's: Provincie Drenthe, Rijkswaterstaat, Veilig Verkeer Nederland, OV-Bureau Groningen Drenthe, Corné Sparidaens, Studio Rob Pentinga

Contact

Heb je vragen over dit platform of de Verkeerskrant? Of heb je opmerkingen? Geef deze dan door via info@veiligbereikbaardrenthe.nl.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.
Volledig scherm

Verkeerskrant Drenthe

Welkom op het digitale platform van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe. Op dit platform vind je de Verkeerskrant Drenthe. In de krant lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie.