*/1
Alles wat je wilt weten over

Ruim acht op de tien Nederlanders verwacht dat er ooit een moment komt dat er alleen nog elektrische auto’s worden verkocht in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Waarom we nu nog niet massaal elektrisch rijden? De hoge aanschafwaarde en twijfels over de actieradius zijn de belangrijkste redenen, zegt datzelfde onderzoek. Maar wat kost een elektrische auto nu eigenlijk? En hoe zit dat nou met die actieradius? We gingen op zoek naar de antwoorden.

Bron: ANWB

Wat kost een elektrische auto?

Een elektrische auto is in aanschaf duurder dan een brandstofauto. Eind 2019 zijn er bijna 30 verschillende volledig elektrische auto’s beschikbaar op de Nederlandse markt. De goedkoopste heeft een aanschafwaarde van  €22.360. De aanschafwaarde van de duurste elektrische auto ligt ver boven de €200.000. Maar net als met brandstofauto’s zijn hierin de mogelijkheden eindeloos…

In gebruik is de elektrische auto op dit moment ook nog duurder dan een benzine-auto.

Prijs per kilometer
over een periode van vier jaar, bij 15.000 kilometer per jaar

Electrisch
55,6 cent
Prijsindex: 110

Benzine
52,4 cent
Prijsindex: 104

Hoe ver kan ik rijden met een elektrische auto?

Met een volle accu kun je met iedere nieuwe elektrische auto zeker 150 kilometer rijden. De maximale afstand is afhankelijk van het model, het bouwjaar van de auto en de omstandigheden waarin je rijdt. De actieradius van de nieuwste Tesla Model X is onder de beste omstandigheden nu al 630 kilometer.

Om een elektrische auto op te laden, heb je een oplaadpunt en een oplaadkabel nodig.
Er zijn vier verschillende soorten oplaadpunten (klik voor meer):

Hoe laad ik een elektrische auto op?
Hoe lang duurt het opladen?

De tijd die het kost om je elektrische auto op te laden, is sterk afhankelijk van de elektrische auto zelf, het type laadpaal waarmee je oplaadt en externe omstandigheden zoals het weer. De meeste oplaadpalen laden op met 10 kWh per uur. Afhankelijk van de accu van je auto, kan de oplaadtijd variëren van 2,5 uur (kleine en iets oudere auto’s) tot 10 uur (de nieuwste Tesla Model X).

Hoe vraag ik een laadpaal aan?

Een laadpaal vraag je aan bij je gemeente. Het plaatsen van de laadpaal is gratis, je betaalt alleen voor de stroom die je afneemt. Alle gemeenten in Drenthe, uitgezonderd de gemeente Meppel, zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met Allego. Klik hier voor meer informatie over deze samenwerking en voor het aanvragen van een laadpaal.

Van welke subsidies kan ik gebruik maken?

De overheid wil automobilisten, zakelijk en particulier, stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Dat kan door belastingvoordeel en subsidies aan te bieden. Er zijn verschillende regelingen. Denk aan BPM-vrijstelling en een verlaagd tarief voor energiebelasting voor openbare laadpalen met een vaste aansluiting. Lease je een auto? Dan kun je profiteren van het bijtellingsvoordeel.  lees meer

Wist je dat.....

…er vanaf 2020 nieuwe regels zijn die langzaam rijdende e-auto’s verplichten om een brommend geluid te maken? Wel zo veilig voor fietsers en ­wandelaars.

…je nooit meer ruiten hoeft te krabben als je in een elektrische auto rijdt? Omdat de auto niet verwarmt door de motor, kun je met één druk op de knop de ruitverwarming aan het werk zetten. Gewoon vanuit huis!

…een elektrische auto de eerste jaren geen onderhoud nodig heeft? Omdat de auto bijna geen bewegende delen heeft, hoeft de dealer niet meer te doen dan de bandenspanning controleren en de ruitensproeiervloeistof bijvullen. Super handig!

Alles wat je wilt weten over

Ruim acht op de tien Nederlanders verwacht dat er ooit een moment komt dat er alleen nog elektrische auto’s worden verkocht in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Waarom we nu nog niet massaal elektrisch rijden? De hoge aanschafwaarde en twijfels over de actieradius zijn de belangrijkste redenen, zegt datzelfde onderzoek. Maar wat kost een elektrische auto nu eigenlijk? En hoe zit dat nou met die actieradius? We gingen op zoek naar de antwoorden.

Bron: ANWB

Wat kost een elektrische auto?

Een elektrische auto is in aanschaf duurder dan een brandstofauto. Eind 2019 zijn er bijna 30 verschillende volledig elektrische auto’s beschikbaar op de Nederlandse markt. De goedkoopste heeft een aanschafwaarde van  €22.360. De aanschafwaarde van de duurste elektrische auto ligt ver boven de €200.000. Maar net als met brandstofauto’s zijn hierin de mogelijkheden eindeloos…

In gebruik is de elektrische auto op dit moment ook nog duurder dan een benzine-auto.

Prijs per kilometer
over een periode van vier jaar, bij 15.000 kilometer per jaar

Electrisch
55,6 cent
Prijsindex: 110

Benzine
52,4 cent
Prijsindex: 104

Hoe ver kan ik rijden met een elektrische auto?

Met een volle accu kun je met iedere nieuwe elektrische auto zeker 150 kilometer rijden. De maximale afstand is afhankelijk van het model, het bouwjaar van de auto en de omstandigheden waarin je rijdt. De actieradius van de nieuwste Tesla Model X is onder de beste omstandigheden nu al 630 kilometer.

Hoe laad ik een elektrische auto op?

Om een elektrische auto op te laden, heb je een oplaadpunt en een oplaadkabel nodig.
Er zijn vier verschillende soorten oplaadpunten (klik voor meer):

Hoe lang duurt het
opladen?

De tijd die het kost om je elektrische auto op te laden, is sterk afhankelijk van de elektrische auto zelf, het type laadpaal waarmee je oplaadt en externe omstandigheden zoals het weer. De meeste oplaadpalen laden op met 10 kWh per uur. Afhankelijk van de accu van je auto, kan de oplaadtijd variëren van 2,5 uur (kleine en iets oudere auto’s) tot 10 uur (de nieuwste Tesla Model X).

Hoe vraag ik
een laadpaal aan?

Een laadpaal vraag je aan bij je gemeente. Het plaatsen van de laadpaal is gratis, je betaalt alleen voor de stroom die je afneemt. Alle gemeenten in Drenthe, uitgezonderd de gemeente Meppel, zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met Allego. Klik hier voor meer informatie over deze samenwerking en voor het aanvragen van een laadpaal.

Van welke subsidies kan ik gebruik maken?

De overheid wil automobilisten, zakelijk en particulier, stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Dat kan door belastingvoordeel en subsidies aan te bieden. Er zijn verschillende regelingen. Denk aan BPM-vrijstelling en een verlaagd tarief voor energiebelasting voor openbare laadpalen met een vaste aansluiting. Lease je een auto? Dan kun je profiteren van het bijtellingsvoordeel.  lees meer

Wist je dat.....

…er vanaf 2020 nieuwe regels zijn die langzaam rijdende e-auto’s verplichten om een brommend geluid te maken? Wel zo veilig voor fietsers en ­wandelaars.

…je nooit meer ruiten hoeft te krabben als je in een elektrische auto rijdt? Omdat de auto niet verwarmt door de motor, kun je met één druk op de knop de ruitverwarming aan het werk zetten. Gewoon vanuit huis!

…een elektrische auto de eerste jaren geen onderhoud nodig heeft? Omdat de auto bijna geen bewegende delen heeft, hoeft de dealer niet meer te doen dan de bandenspanning controleren en de ruitensproeiervloeistof bijvullen. Super handig!